آخرین ویدیوها

جدیدترین مطالب

فیل اسپنسر اطلاعات زیادی از کنسول اکس‌باکس سری اکس را منتشر کرد
کنسول و بازی یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۰:۰۰

فیل اسپنسر اطلاعات زیادی از کنسول اکس‌باکس سری اکس را منتشر کرد

آقای فیل اسپنسر در جدیدترین مصاحبه‌ی خود اطلاعات بسیاری از کنسول جدید شرکت مایکروسافت یعنی اکس‌باکس سری اکس را در اختیار هواداران قرار داده است. علاوه بر ظاهر کنسول، آقای اسپنسر درباره‌ی قدرت سخت‌افزاری و تفاوت‌های آن با نسل فعلی نیز صحبت کرده است.

شرکت مایکروسافت صبح امروز با معرفی کنسول جدید خود با نام اکس‌باکس سری اکس (Xbox Series X) همه را غافل‌گیر کرد ولی احتمالا غافل‌گیر کننده‌ترین بخش این مراسم، رونمایی از ظاهر این کنسول جدید بود. کنسول جدید شرکت مایکروسافت ظاهری ساده ولی در عین حال زیبا و استوار دارد. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) در جدیدترین مصاحبه‌ی خود با وب‌سایت GameSpot اطلاعات جدیدی از ویژگی‌های کلی این کنسول شامل ظاهر، طراحی کنترلر و سخت‌افزار آن را در اختیار هواداران قرار داده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره‌ی رسیدن توان گرافیکی کنسول جدید شرکت مایکروسافت به ۱۲ ترافلاپس منتشر شده بود. علاوه بر این، در زمان معرفی کنسول‌های نسل جدید بیان شده بود که در کنار استفاده از تکنولوژی‌های روز مانند رهگیری پرتو، تیم سازنده امیدوار است بتواند در آینده به کیفیتی همچون رزولوشن ۸K و Refresh Rate با نرخ ۱۲۰ هرتز دست یابد. آقای اسپنسر درباره‌ی قدرت گرافیکی کنسول اکس‌باکس سری اکس بیان کرده است:

ما می‌خواستیم یک ارتقا بزرگ و دراماتیک نسبت به کنسول اکس‌باکس وان پایه داشته باشیم. زمانی که قدرت کنسول را محاسبه کنید متوجه می‌شوید که گرافیک کنسول جدید بیش از ۸ برابر قوی‌تر از اکس‌باکس وان و بیش از دو برابر قوی‌تر از اکس‌باکس وان اکس است.

پس از گرافیک، نوبت به پردازنده‌ی کنسول نسل جدید شرکت مایکروسافت رسید. آقای اسپنسر بیان کردند که در کنار افزایش چهار برابری قدرت پردازنده‌ی کنسول اکس‌باکس سری اکس در مقایسه با اکس‌باکس وان، تغییرات مهم دیگری نیز مانند افزایش ظرفیت I/O (ورودی و خروجی)، ارتقا به حافظه‌ی GDDR6 و همچنین استفاده از هاردهای حالت جامد (SSD) در کنسول نسل جدید مشاهده می‌شوند.

ظرفیت ورودی و خروجی همیشه یک مشکل به حساب می‌آمده است. ما چگونه باید حافظه و بیت‌ها را به اطراف جابه‌جا کنیم؟ پس ما سرعت ورودی و خروجی را ۴۰ برابر افزایش دادیم که این کار باعث افزایش پهنای باند در زمان جابه‌جایی اطلاعات در کنسول در مقایسه با کنسول قبلی می‌شود. علاوه بر این، ما حافظه‌ی کنسول را به حافظه‌ی GDDR6 ارتقا دادیم تا مطمئن شویم که خود حافظه نیز می‌تواند نیازهای پردازنده، گرافیک و پهنای باند افزایش یافته را برطرف کند.

علاوه بر این، ما برروی هاردهای حالت جامد NVMe سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ظرفیت‌ها و امکانات بسیاری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده‌ایم. در کنار همه‌ی این موارد، ما تلاش داریم زمان بارگذاری را نیز حذف کنیم.

به اعتقاد آقای اسپنسر، شرکت مایکروسافت «قوی‌ترین کنسولی که می‌توانسته را ساخته است».

هدف ما همیشه این بوده است که قوی‌ترین کنسولی که می‌توانیم را بسازیم و به باور من، ما موفق شده‌ایم. ما به پیشتاز بودن در زمینه‌ی قدرت و عملکرد علاقه داریم و من فکر می‌کنم که ما دوباره به این هدف خواهیم رسید.

پس از صحبت درباره‌ی سخت‌افزار کنسول، مدیر بخش اکس‌باکس به سراغ کنترلر و ظاهر کنسول جدید خود رفت. به گفته‌ی آقای اسپنسر ایده‌ی اصلی در طراحی بدنه‌ی کنسول اکس‌باکس سری اکس این بوده است که کنسول در بین دیگر وسایل و دکور بخش سرگرمی شما «ناپدید» شود. علاوه بر این، میزان صدای تولید شده توسط این کنسول مشابه کنسول اکس‌باکس وان اکس خواهد بود که با توجه به افزایش قدرت کنسول، خبری خوب برای هواداران به حساب می‌‎آید. آقای اسپنسر درباره‌ی طرح نهایی و ظاهر کنسول گفته است:

همیشه این درگیری بین طراحی و میزان صدا، خنک‌کنندگی و عملکرد کنسول وجود دارد و ما هیچ برنامه‌ای برای مصالحه کردن در زمینه‌ی عملکرد نداشتیم. من واقعا از طراح نهایی که آن‌ها به ما ارائه کردند، شگفت‌زده شده‌ام.

براساس اطلاعات منتشر شده، کنترلر کنسول سری اکس مشابه کنسول اکس‌باکس وان خواهد بود با این تفاوت که ابعاد آن کمی کوچک‌تر شده‌اند. وسایل جانبی مربوط کنسول قبلی همچنان برای کنسول جدید قابل استفاده خواهند بود و کنترلر اکس‌باکس سری اکس نیز با کنسول اکس‌باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی هم‌خوانی خواهد داشت. بزرگ‌ترین تفاوت ایجاد شده به اضافه شدن دکمه‌ی اشتراک گذاری (Share) به کنترلر جدید مربوط می‌شود که به شما اجازه خواهد داد ویدئوهای خود را بسیار راحت‌تر از گذشته با دیگران به اشتراک بگذارید.

آقای اسپنسر همچنین به صحبت درباره‌ی آموخته‌های شرکت درباره کنترلر Elite و بازخوردهای بازی‌بازان درباره‌ی این کنترلر پرداختند. یکی از مواردی که به آن اشاره شد به D-Pad کنترلر جدید مربوط می‌شود.

ما یک D-Pad ترکیبی جدید را برروی کنترلر استفاده کرده‌ایم و باور داریم که این موضوع بسیار مهم است. شما اهمیت آن را در کنترلر وایرلس اکس‌باکس احساس خواهید کرد. علاوه بر این، ما یک دکمه برای اشتراک گذاری داریم.

ما نظرات شما را به خوبی شنیده‌ایم. البته ما اولین تیمی نیستیم که از دکمه‌ی اشتراک گذاری استفاده می‌کنیم پس من قرار نیست بگویم که این ما هستیم که چنین چیزی را اختراع کرده‌ایم. با این حال، ما بازخوردهای شما را شنیده‌ایم و می‌دانیم که اشتراک گذاری یکی از بخش‌های بسیار مهم بازی‌های ویدئویی برای بسیاری از بازی‌بازان است و ما می‌خواستیم یک دکمه‌ی اختصاصی را برروی سخت‌افزار برای آن در نظر بگیریم. البته شما هنوز همان بازخوردهای لامسه‌ای که در کنترلر کنسول‌های پیشین داشتید را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر این، آقای اسپنسر تایید کرده است که کنسول جدید این امکان را برای بازی‌بازان فراهم می‌کند تا بتوانند چندین بازی را هم‌زمان اجرا کرده و در زمان تجربه‌ی یکی از آن‌ها، دیگر عناوین را برروی کنسول متوقف (Pause) کنند (البته مشخص نیست که چرا یک نفر باید چندین بازی را به صورت هم‌زمان برروی کنسول خود اجرا کند ولی به هر حال این یکی از توانایی‌های کنسول اکس‌باکس سری اکس خواهد بود).

همان‌طور که از نام کنسول یعنی «سری اکس» پیدا است، این کنسول احتمالا تنها کنسول شرکت مایکروسافت در این نسل نخواهد بود. اگرچه آقای اسپنسر مستقیما این موضوع را تایید نکردند ولی ایشان بیان کردند که:

واضح است که نام «سری اکس» این آزادی را به ما می‌دهد تا کارهای دیگری را با این نام انجام دهیم؛ تا بتوانیم توضیحات لازم را زمانی که به آن نیاز داریم به این نام اضافه کنیم.

کنسول اکس‌باکس سری اکس در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه خواهد شد و بازی مورد انتظار Halo Infinite نیز هم‌زمان با انتشار کنسول در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از انحصاری‌های این کنسول ساخته‌ی جدید استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) یعنی Hellblade 2: Senua’s Saga خواهد بود ولی متاسفانه تاریخ انتشار این بازی هنوز مشخص نشده است.

منبع: gamefa نویسنده: LEGEND

به انتخاب پاراکس